sv. Martin a Martinské rohlíčky

Svatý Martin z Tours, byl římský voják, poustevník a biskup v Tours. V Římskokatolické církvi je brán jako jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších svatých a patří mezi první nemučedníky, které církev označila za svaté.

Svatomartinské zvyky
Z čistě světského pohledu je svátek sv. Martina příležitostí dobře se najíst. Za starých časů byl tento den začátkem nového hospodářského roku. Úroda po sklizni už byla zpracovaná, dobytek se vracel z pastvin, a to byl důvod k oslavě. U rychtáře se pořádala hostina pro sedláky, často pak byla i tancovačka. Byla to prý "náročná oslava", která mohla trvat i několik dnů a říkalo se jí "svatomartinská sýpka" nebo "bejkova svatba".



Svátek sv. Martina je spojen s prvním sněhem. Říká se, že svatý Martin přijíždí na bílém koni. V některých zemích si děti vyrábí lampiony a chodí s nimi v průvodu. V předvečer svátku se také scházejí rodiny u martinské husy a martinského pečiva. Dříve byla tato husa poslední pečení před adventním postem. Pijí se svatomartinská vína, tedy první vína nového ročníku, která zrála jenom několik týdnů, jsou "svěží a ovocitá".
 Připravovat pečenou husu je velmi starý zvyk. Ale nikdo už neví, proč?!Pravděpodobně to souvisí s tím, že v tomto období hospodáři zmenšovali stavy dobytka a hus. Obojí se chovalo venku mimo hospodářství a teď se to vrátilo domů. Z husy zbyly kosti a ty prý byly dobré k věštění počasí.

 Obdobné dohady jako o vzniku martinské husy se vedly u martinských rohlíků, nazývané také martiny, martinské podkovy, roháče, rohy, zahýbáky, vandrovnice.,které se vázaly ve tvaru zahnutého válečku; plnily mákem, hruškovými či švestkovými povidly, ořechy, perníkem i mrkví. Čeští obrozenečtí historici a národopisci tvrdili, že svátek sv. Martina položila církev právě do doby slavností Baccha, boha vína a opilství, zobrazovaného s dvěma růžky na hlavě, proto začali pekaři péci pečivo podobné těmto růžkům
  zdroj wikipedie
Mnohé jsem o Martinovi nevěděla ani já. Rohlíčky ale peču, místo husy jsme měli kachnu,do průvodu nechodíme ale každý rok vyhlížím v tento den sníh.
 
 Asi jsem v tom sama,asi jsem praštěná, možná jsem se jen narodila ve špatné době,ale miluju pranostiky a zkoumám jestli se opravdu plní to, co je v nich psáno. Dokonce jsem si jeden rok psala po Medardu každý den, jaké bylo počasí, zda se opravdu vyplní pranostika. Ale to jsem odbočila. 
Dnes tedy Martin na bílém koni nepřijel( snad zítra),ale to nevadí.
Ale pamatuji si,že jeden rok na svátek sv.Martina opravdu poprvé chumelilo. Byla jsem na učňáku v Jihlavě a zrovna jsem šla přes autobusák a z nebe padaly takové ty obrovské vločky!!! Úplně cítím to ,, kouzlo", které to pro mě mělo!!! 

Tak a teď už k receptu na Martinské rohlíčky.


Martinské rohlíčky
250g špaldové mouky
1lžíce moučkového cukru
2 žloutky
125g másla
75ml smetany ke šlehání
špetka soli
Z uvedených surovin vypracujeme těsto, které dáme do ledničky asi na 30minut do ledničky( já dávám na chvilku do mrazáku)
Mezi tím si připravíme oříškovou náplň.

Ořechová náplň
100g mletých oříšků
65g moučkového cukru
1 bílek
kapka vanilkového extraktu
kapka rumu
Uvedené suroviny smícháme dohromady.
Těsto jsem si rozdělila na 4díly, abych neměla rohlíky,ale spíš takové malé rohlíčky. A já jsem se teda naučila dělat rohlíčky tak, že jsem si každý ten díl rozdělila ještě na 4. A z těch kousků jsem si vyválela placičku( spíš delší než širší), na kraj dám náplň a stočím do rohlíčku a při stáčení už trošku promačkávám do toho správného tvaru.
Ale určitě si je umotejte tak,jak jste zvyklí. Dáme na plech vyložený pečícím papírem, pomažeme rozpuštěným máslem s trochou rumu a pečeme ve vyhřáté troubě na 180stupňů cca 20 minut. 

Kdo jste dočetl až sem, máte můj velký obdiv. 
(Asi můj nejdelší článek. 😀)
Mějte krásný týden. A schválně, najde se tu nějaký stejný šílenec, který sleduje pranostiky a jejich plnění?!
 Danča 
  „Na svatého Martina, kouřívá se z komína.”





Komentáře

  1. Jé, to je krásné povídání, Dančo. Rozšířila jsi mi obzory ohledně svatomartinských zvyků. Děkuji. :-)
    Pranostiky úplně nesleduji, ale prostě po Medardovi všude tahám deštník, kolem Martina mluvím o tom, kdy asi tak bude sněžit, a po Anně se ráno přiobléknu... Takže tak. :-D
    Měj se fajn, pa.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za Váš komentář. Moc si ho vážím.

Oblíbené příspěvky